30 March 2012

Belajar Bahasa Korea - 3 Gaya Percakapan


Gaya sopan dan sangat formal: 
- Biasanya digunakan untuk urusan rasmi.
Contoh:
빵을 좋아합니다
(pang-el choa-ham-nida)
(Saya) suka roti.

Gaya sopan dan kurang formal: 
Contoh:
밥을 먹어요
(bab-el meogeoyo)
(Saya) makan nasi

Dua (2) gaya diatas dikira sebagai 존댓말 (jundaet-mal).




Gaya biasa/반말 (ban-mal)
-반말 (ban-mal) biasanya digunakan apabila bercakap dengan kenalan yang rapat.
Contoh:
널 사랑해
(neol saranghae)
I love you.

Selalunya, sebelum gunakan banmal, orang Korea akan minta izin sama ada dorang boleh gunakan banmal atau tak.

Jika korang lebih tua (umur), boleh guna ayat ni:-

말 놔도 돼요? (mal nwado dwaeyo?)
Boleh saya gunakan banmal dengan awak?
말을 놓다: lower the language 

말 편하게 해도 돼요? (mal pyeon-ha-ge hae-do dwae-yo?)
Boleh saya bercakap dengan awak dengan selesa?

Jika korang lebih muda (umur):

말 놓으셔도 돼요. (mal no-eu-syeo-do dwae-yo)
Awak boleh gunakan banmal dengan saya.

말 편하게 하셔도 돼요. (mal pyeon-ha-ge ha-syeo-do dwaeyo)
Awak boleh bercakap dengan saya dengan selesa.

9 comments:

e-KA said...

Susah nak belajarr... ;(

KWC Hee said...

tak susah kalau ada minat dan usaha. mula-mula memang susah. lagi-lagi masa first time blaja huruf hangul. dah la tak tau apa masa tu.

don't give up k! :)

Nurulumairah said...

susah nyew

Scha Season's said...

bes lah nanti boley speaking korea <3

KWC Hee said...

tak susah sebenarnya kalau minat. ^^

KWC Hee said...

masih cuba untuk speaking dengan confident. :)

Haniey Muniey said...

i love this!!

KWC Hee said...

thanks haniey. :D

Siti Nurfazila said...

Best jugak! tapi, bikin pening kepalalah.